Veranstaltungsprogramm

Eine Übersicht aller Sessions/Sitzungen dieser Tagung.
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Sitzungsübersicht
Sitzung
MCI-WS16: Konstruktion und praktischer Einsatz von User Experience Fragebögen
Zeit:
Sonntag, 08.09.2019:
9:00 - 12:30

Chair der Sitzung: Martin Schrepp
Chair der Sitzung: Bernard Rummel
Ort: Ost Seminarraum 120
Ost, Seminarraum 120, (loses Gestühl), Kapazität 45

Zusammenfassung der Sitzung

Ziel des Workshops ist es, Personen zusammenzubringen, die an der Entwicklung von UX Fragebögen arbeiten
oder Erfahrung im praktischen Einsatz solcher Fragebögen haben. Es sollen Erfahrungen ausgetauscht werden
und offene Fragestellungen und Probleme angesprochen werden. Mögliche Themen betreffen methodische
Fragen bei der Entwicklung und Validierung neuer UX Fragebögen und Problemstellungen in Bezug auf die
praktische Anwendung von UX Fragebögen in konkreten Projekten.
Der Workshop ist eine Fortsetzung des sehr gut besuchten Workshops auf der Mensch und Computer 2018 zu
diesem Themenbereich. Wie auch dort sollen die Vorträge offene Probleme bei der Konstruktion, Validierung
und Anwendung von UX Fragebögen thematisieren. Natürlich sind insbesondere Vorträge willkommen, die an
die im Workshop in Dresden 2018 herausgearbeiteten Problemstellungen anknüpfen und ggfs.
Lösungsmöglichkeiten für die dort angesprochenen Problemstellungen aufzeigen.


Externe Ressource: http://mcworkshop2019.ueq-
research.org/
Präsentationen

UX Fragebögen und Wortwolken

Bernard Rummel1, Martin Schrepp2

1SAP Design; 2SAP Cloud Platform Experience

Wortwolken sind eine häufig verwendete Darstellungsform, um die Bedeutung von Begriffen in einem bestimmten Kontext zu visualisieren. Sie sind einfach zu interpretieren und bei geeignetem Layout ein ansprechendes und interessantes Gestaltungselement. Wir zeigen, wie man Wortwolken aus etablierten Fragebögen zur User Experience erzeugen und zur Kommunikation der Ergebnisse verwenden kann. Während die Skalenmittelwerte quantitative, statistisch auswertbare Ergebnisse repräsentieren, helfen die Wortwolken explorativ Ideen zur Interpretation dieser Ergebnisse zu entwickeln. Solche Interpretationen der subjektiven Wahrnehmung eines Produkts, die sich hinter den Skalenwerten verbergen, sind wichtig, um aus den Ergebnissen eines UX Fragebogens konkrete Schlussfolgerungen in Bezug auf die Verbesserung bzw. Weiterentwicklung eines Produktdesigns zu ziehen.



How informative is informative? Benchmarks and optimal cut points for E-Health Websites

Meinald T. Thielsch1, Carolin Thielsch1, Gerrit Hirschfeld2

1Westfälische Wilhelms-Universität Münster, Deutschland; 2Fachhochschule Bielefeld, Deutschland

Scores of different evaluation measures resulting from website tests are difficult to interpret without comparative data. Benchmarks and optimal cut points provide such interpretation aids. Benchmarks are usually built with test score means based on a tested pool of comparable websites. Optimal cut points are calculated with an external criterion using receiver-operating-characteristic (ROC) based methods applied on website evaluations. Due to relevance and sensitivity of the topic, making the right decision based on evaluation data is of particular importance for creators and owners of websites presenting health-related information. Thus, we combined data of two studies, with a total of n = 2.614 participants, evaluating m=33 health-related websites. Established questionnaires were applied: Web-CLIC (website content), PWU-G and UMUX-Lite (usability), VisAWI-S (aesthetics), and trusting belief scales of McKnight et al. [7]. We calculated overall and specific values for four categories of e-health websites. Benchmarks were quite comparable among categories while optimal cut points differed more. Particularly, cut points were high for charity websites and partly lower for the category “Personal sites & support groups”. In general, user requirements for e-health websites appear to be significantly higher than available published benchmarks and cut points for websites in other areas.



How close do you feel to your devices? Visual assessment of emotional relationships with digital devices

Astrid Carolus, Carolin Wienrich

Universität Würzburg, Deutschland

With modern digital devices becoming more adaptive and more personalized, usage behavior has changed dramatically. Devices are no longer mere technological equipment but are discussed to be “social companions” [1]. However, measures, scales and instruments barely keep in step with both the new ways of usage and the resulting new perspective on the devices [2]. Thus, measurements focusing on social and relational aspects of modern media use are rare. This paper addresses the need to develop new methodological approaches. Further, as online assessment tools are increasingly popular but face design-related disadvantages (e.g., termination, uncertain quality of data) it argues for a high quality design process. Consequently, this paper focuses on a new online instrument (labeled POD 1.0: Positioning Others and Devices) which has been developed to assess the relationship between users and their devices [1]. However, the first version of this tool raised problems (e.g., user errors, dropout rate). By attributing these shortcomings to design and layout [6, 11], a heuristic expert analysis of problems was conducted following a user-centered-design process (UCD). Three low fidelity prototypes resulted and were evaluated with evaluations leading on to the final prototype: POD 2.0. Further, this POD 2.0 was evaluated. 44 participants engaged in a long-term user study. Compared to the original tool, results revealed an improvement of both effectivity and satisfaction of the instrument.

In sum, the present study brings instruments to focus which assess social and relational characteristics of a long-term user-device interaction. Further, user-centered-design processes are adopted to modify and refine the POD 1.0 indicating a promising way to improve the goodness of online assessment tools.



Ganzheitliches UX-Measurement im Großunternehmen

Marian Gunkel, Maike Vocke

SAP SE, Deutschland

Eine UX-Strategie gehört heute zum guten Ton – doch wie misst man ihren Fortschritt? Für die nutzerzentrierte Weiterentwicklung interner Prozesse und Anwendungen nutzen wir seit 2012 ein kontinuierliches und standardisiertes Messverfahren anhand von Online-Surveys. Mit Hilfe von quantitativen und qualitativen Daten messen und erklären wir die Nutzerzufriedenheit. Multiple Vergleiche sind durch den standardisierten Ansatz möglich und ermöglichen weitergehende Analysen und evidenzbasierte strategische Entscheidungen. Produkt-Teams messen ihre Zielerreichung anhand der KPIs und steigern so die UX Maturity des Unternehmens. Ein produkt-zentriertes Dashboard verknüpft die aus den Online-Surveys gewonnenen Nutzeraussagen mit Verhaltensdaten und Accessibility-Kennzahlen zu einem ganzheitlichen Bild. In kontinuierlichen Messungen entsteht so über die Zeit ein ganzheitliches Bild aus Produktverbesserungen und daraus folgenden Änderungen im Verhalten und Erleben der Nutzer.



Impact of Culture on the choice of relevant UX Scales

Martin Schrepp1, Harry Budi Santoso2

1SAP SE, Deutschland; 2Universitas Indonesia, Depok, Java Barat

We investigate if the cultural background of a person influences the subjective importance of UX aspects for several common product categories. To clarify this, we replicated a published study with German students in Indonesia. Results show significant differences concerning the rated importance of UX aspects for many product categories. However, a detailed analysis of the results demonstrates that both samples show quite similar rankings of the importance of UX aspects. Thus, the product type has a much bigger impact than cultural differences. In addition, the data show that the impact of culture is considerably lower than the impact of interindividual differences between persons of the same cultural group.