16:30 - 16:48A Comprehensive Classification of 3D Selection and Manipulation Techniques
Matthias Weise, Raphael Zender, Ulrike Lucke
Universität Potsdam, Deutschland
The importance of 3D interaction is constantly increasing – not least because of new developments in ubiquitous computing and augmented and virtual reality. Current 3D user interfaces allow for an expressive and accurate input in three-dimensional space. 3D interaction techniques are responsible for mapping the three-dimensional input onto actions within the system and for returning appropriate feedback to the user. For developers of applications using 3D interaction and for designers of new 3D interaction techniques it is important to understand how existing techniques differ and how they can be classified. In this work we summarize existing characterizations of 3D interaction and adopt them to allow a comprehensive classification of 3D interaction techniques for selection and manipulation of virtual objects.
16:48 - 17:06BinarySwipes: Fast List Search on Small Touchscreens
Johannes Hartmann2, Maximilian Schirmer2, Florian Echtler1
1Bauhaus-Universität Weimar, Deutschland; 2WeLoveApps GmbH, Erfurt, Deutschland
Smartwatches and other wearables generally have small screens, thereby complicating touch-based interaction. Selection from a long list, e.g. to locate a contact or a music track, is particularly cumbersome due to the limited interaction space. We present BinarySwipes, an interaction technique based on binary search which is designed to speed up list search tasks on space-constrained screens. We evaluate a prototypical implementation of BinarySwipes on a smartwatch. Results from our evaluation with 21 participants show improved performance over a plain linear search on lists with 100, 200, and 500 entries, but also increased mental load on the users.
17:06 - 17:24User-Defined Voice and Mid-Air Gesture Commands for Maneuver-based Interventions in Automated Vehicles
Henrik Detjen1,2, Sarah Faltaous1, Stefan Geisler2, Stefan Schneegass1
1Hochschule Ruhr West, Deutschland; 2Universität Duisburg-Essen
For highly automated vehicles (AVs), new interaction concepts need to be developed.
Even in AVs, the driver might want to intervene and override the automation from time to time.
To create the possibility of control, we explore vehicle control through maneuver-based interventions.
Thereby, we focus on explicit, contact-less interaction, which could be beneficial in future AV designs, where the driver is not necessarily bound to classical controls.
We propose a set of freehand gestures and keywords for voice control derived in a user-centered design process.
Further, we discuss properties, applicability and user impressions of both interaction modalities.
Voice control seems to be an efficient way to select a maneuver and free-hand gestures could be used, if voice channel is blocked, e.g., through conversation with passengers.
17:24 - 17:42Nicht nur Nutzersache: Akzeptanz von Sprachinteraktion in der Öffentlichkeit
Monique Faye Baier1, Michael Burmester2
1Master of Media Research, Hochschule der Medien Stuttgart, Deutschland; 2Information Experience Design Research Group, Hochschule der Medien Stuttgart, Deutschland
Die Nutzung von Sprachinteraktion in der Öffentlichkeit wirkt sich nicht nur auf das Erleben des Nutzers aus, sondern umstehende Personenwerden, ob sie wollen oder nicht, ebenso mit der Interaktion konfrontiert. Diese Studie untersuchte die subjektive Wahrnehmung von Sprachinteraktion im öffentlichen Raum aus zwei unterschiedlichen Perspektiven: Nutzer und umstehende Personen. Es wurde davon ausgegangen, dass Sprachinteraktion von umstehenden Personen teilweise missverstanden und unangenehm erlebt wird. Nutzern ist dies bewusst und ebenfalls unangenehm, derartige Wahrnehmungen bei anderen auszulösen, was sie wiederum in ihrer Interaktion hemmt. Zur Überprüfung wurden in einer Online-Umfrage subjektive Wahrnehmungen bei einem Erlebnis mit Sprachinteraktion in der Öffentlichkeit aus der jeweiligen Perspektive erfasst. Daraus wurden drei Faktor-Kandidaten ermittelt, die wiederum 17 Aspekte beinhalten und möglicherweise Einfluss auf die soziale Akzeptanz von Sprachinteraktion im öffentlichen Raum haben. Es wurde ebenfalls festgestellt, dass der Ortskontext wesentlichen Einfluss auf die Bereitschaft hat, Sprachinteraktion im öffentlichen Raum zu nutzen.
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